10 minuten regel...

Ik heb nooit groene vingers gehad...

Ik was eerder het soort mens dat zelfs door naar een plant te kijken, het kon laten afsterven.


In deze bizarre dagen van lockdown ben ik steeds vaker bezig met tuin, natuur, plantjes, bloemen,...

Ik kan ervan genieten om met de handen in het zand te zitten, te praten tegen een roos of een stervende plant aan te moedigen.

Helaas bestaat hier geen medicatie voor en zolang de planten niet terug praten is er volgens mij ook nog geen ernstig probleem.


Eén ding heb ik wel herontdekt of misschien mag ik wel zeggen ‘pas ontdekt’, want ik moet mezelf nageven dat ik hier niet veel van in huis had, namelijk:


‘GEDULD’


Het concept dat je een zaadje in de grond steekt, er dagelijks aandacht aan geeft en er dan na een lange tijd hopelijk resultaat komt....heel dat concept is iets dat we in deze huidige maatschappij kwijt zijn.

Alles moet snel, nu en liefst gisteren.

Ik merk dat dit een soort constante stress geeft waar noch onze lichamen, noch onze geesten tegen bestand zijn.

Ik merk dat in deze quarantaine iedereen in de eerste plaats terug wil naar wat er was en hoe het was. En ook al willen ze dit eigenlijk ergens diep in zichzelf niet, we zijn de laatste jaren niks anders gewoon en we denken dat het zo hoort. Maar ik, en ongetwijfeld ook sommige anderen, denk er anders over.


Maar wat doen we hier dan aan?


DE 10-MINUTEN-REGEL


Een dagelijkse structuur die ons de mogelijkheid geeft om iets te leren of te behalen waar niet onmiddellijk resultaat (of likes!) mee verbonden zijn zou al een mooie eerste stap naar minder haast en meer geduld zijn.

Ik denk dat dit begint met een ‘10-minuten-regel’.


Ik kwam de eerste keer in aanraking met een 10 minuten concept via een fantastisch boek van Kenny Werner.


Kenny is een geweldige pianist en arrangeur/componist, maar is ook befaamd voor zijn boek ‘Effortless mastery’.

Een boek dat vooral handelt over zelfvertrouwen, over de psyche achter het denken.

In een van de hoofdstukken behandelt hij het feit dat hij niet echt gemotiveerd en gedisciplineerd genoeg was om een studieschema aan te houden.

Hij raadt in het boek aan om in het geval van te weinig motivatie en discipline elke dag gedurende 10 minuten een activiteit te doen, in zijn geval was dat piano studeren. Zet een klok, ga achter je instrument zitten en speel of studeer 10 minuten.

Je zal zien dat die 10 minuten al snel wat langer worden doordat je bijvoorbeeld ergens in gedoken bent dat toch boeiend is, dat je er plots toch weer de fun van begint te voelen,…


Ikzelf gebruikte deze regel vaak, en nu nog steeds, bij het joggen.

In de periode dat ik wel eens 20 km liep, had ik een vorm van drempelvrees, ‘deurdrempel’ letterlijk dan.

De zwaarste inspanning was van de zetel naar buiten toe omdat 20 km, een 2 tal uurtjes joggen, een ontzettende inspanning is waar je wel eens tegenop kijkt.

Want, het probleem bij joggen, studeren, en andere activiteiten is namelijk dat het resultaat pas komt ná de inspanning.

Na het joggen voelde ik mij herboren, na het studeren voelde ik mij verrijkt, na het poetsen voelde ik een orde en netheid,…


Ik sprak dan met mezelf af: Ga 10 minuten en dan zie je wel.

Zelden ben ik na 10 minuten terug gekeerd, vaker heb ik meer gedaan dan wat er op het schema stond.


DE VERDEELDE 10-MINUTEN-REGEL


Waar ik echter nog meer profijt van heb gehad in mijn leven is ‘de verdeelde 10-minuten-regel’.

Dit is een regel gebaseerd op een studieschema dat ik destijds met mijn leraar R. Bruynen heb opgesteld, maar dat gemakkelijk naar andere facetten in het leven kan doorgetrokken worden.


Wat ik vaak bij studenten zie is dat ze een volledig uur aan een bepaald item hebben gestudeerd, bijvoorbeeld toonladders, maar daardoor een hoop andere dingen niet hebben kunnen behandelen die dag.

Helaas komt daar dan nog bij dat door het te lang blijven hangen in eenzelfde item ook het koppeke gaat hangen. Dit omdat ze geen overzicht meer hebben over wat ze in dat uur precies gedaan hebben of omdat ze panikeren doordat ze de andere items die ze wilden behandelen zelfs niet aangeraakt hebben.


Daarom, verdeel uw studie/activiteit in meerdere items van telkens 10 minuten!


Waar beginnen we?


In de eerste plaats moet je uiteraard een activiteit hebben. In mijn geval is dat trompet studeren.

Voor een leek klinkt het volgende misschien heel technisch, maar geen nood, ik geef nadien ook nog een algemener voorbeeld.


Nadat er een activiteit gekozen is waar je jezelf op wil toeleggen proberen we er een tijdspanne op te plakken. Hoe lang wil je dagelijks aan studeren besteden? 

In mijn studieperiode was dat minstens drie uren per dag.


Ikzelf verdeelde deze drie uren onder in blokjes:

BLOK 1: Techniek

BLOK 2: Jazz

BLOK 3: Repertoire

En dan puzzelen maar!


Wat wil je in elk blok behandelen?

Bijvoorbeeld: Wat wil je studeren in een techniek blok?


Wel, 1uur is 6 x 10 minuten, dus 6 items waar telkens 10 minuten aan gewerkt wordt.

 Dit kon zijn:

1 warm Up

2 Lip Bindingen

3 Range

4 oefeningen op articulatie

5 oefeningen op 3de vinger 

6 studies


Je neemt een timer en zet die op 10 minuten.

Je begint aan elk item en als de klok afloopt, stop je met dit item.

Maar wat als je na die 10 minuten nog helemaal niet klaar bent met dat item?

Geen paniek! Noteer ergens tot waar je geraakt bent en ga de dag erna vanaf daar weer verder.

Zo is de kans groter dat je bijvoorbeeld een stuk na een week wel volledig hebt doorgespeeld.

Stel dat je iets in 12 toonsoorten wil studeren en je raakt dag 1 maar aan 4 toonsoorten, wel, dan ga je de dag nadien verder waar je geëindigd bent waardoor je na drie dagen de 12 toonsoorten allemaal gestudeerd hebt. Na drie dagen kan je dan weer aan je eerste 4 toonsoorten studeren, maar wel op een hoger niveau dan wat je daarvoor deed, of je kruipt dieper in je item dan de eerste keer.


Zoals beloofd geef ik voor de niet-muzikanten hierbij een algemener voorbeeld.


Het gebeurt vaak dat ik achter loop met de strijk, de was, de afwas, de kuis,…

Wel, in die drukke  periodes plan ik vaak een uur per dag in, ik noem het ‘Operatie clean’.

Ik plan hiervoor elke dag één uur in mijn agenda en dan beginnen we in items te verdelen:


1 strijken

2 was insteken, andere was wegsteken

3 poetsen/stof afdoen

4 afwassen, keuken opruimen

5 mails en post (betalingen)

6 afval sorteren


Dit blijf ik dan een tijdje doen tot ik het achterstallig werk heb afgehandeld of ik kan hier een dagelijkse gewoonte van maken om het huishouden te onderhouden.

Je kan voor bepaalde activiteiten die niet doenbaar zijn in 10 minuten de 10-minuten-regel iets minder nauw nemen en in tijdsruimte uitbreiden. Zo kan je uiteraard een uur ook in drie blokken van 20 minuten verdelen of in twee blokken van een halfuur. 

De bedoeling is voornamelijk dat je stopt als de geplande tijd om is en dan aan het andere item begint zodat je daar weer geen achterstand oploopt.


Ik heb geen waarheid in pacht maar sommige dingen werken voor iemand en andere dingen dan weer niet.

Ik zou zeggen, probeer het eens, en als je vragen hebt kan je ons altijd contacteren, en wij werken graag zo een schema met je uit.


Nu denk je misschien: “Maar je had het toch over geduld?”.

Wel, je zal zien dat je door deze regel te gebruiken ook dingen kan verwezenlijken die geen onmiddellijk resultaat hebben.

Door dagelijks 10 minuten iets te doen van je schema of training ga je niet onmiddellijk een six pack hebben, maar zoals de zonnebloem die we zaaiden elke dag water en aandacht nodig heeft is de kans groot dat je door dagelijks 10 minuten te trainen en een gezonde portie geduld er wel een six pack zou kunnen komen. 


Je bent uiteindelijk wat je doet, en wat je denkt, en wat je eet, en wat… Maar daar gaan we in de toekomst ongetwijfeld nog wel eens over schrijven!

© casa nardo music